torsdag 12 januari 2012

Jul och nyår och allt däremellan - Del 2

Okej rubriken kanske inte riktigt passar eftersom jag redan har berättat vad som hände på nyår och det är lääängesedan jag publicerade det, men eftersom förra inlägget var Del 1 så måste ju detta bli Del 2 ;) Jag ska försöka hinna ikapp ända fram till idag eftersom jag är väldigt dålig på att uppdatera.

Så det var nyår senast och vi kom i säng rätt sent. Dagen efter vaknade jag av att husets ägare med stort sällskap kommer hem. Vi visste att dom skulle komma hem den 2/1, men pga av det dåliga vädret så bestämde dom sig för att komma hem en dag tidigare. Dom var väldigt trevliga och vi är jätteglada att vi fick låna huset, men efter en nyårsnatt med alldeles för lite sömn så uppskattade jag just då inte 10 nya människor som var överdrivet pigga vid 10-tiden på nyårsdagens morgon. En stund senare kom iaf Jarrard och hämtade oss så vi tog en tur till Picton medan dom andra packade in i huset. För första gången sedan vi kom till Marlborough-distriktet så var det faktiskt bra väder! I Picton låg vi och latade oss på en filt större delen av dagen. Det blev även en runda i Pictons stora utbud av butiker och affärer. Efter tre eller fyra souvenirbutiker som liknade varandra så var vi ganska nöjda och gick tillbaka till filten. Hann också med att gunga med Lucy. Jag vet inte vilken muskel man använder när man knuffar någon som gungar, men jag kan lova att min "gungmuskel" kommer vara vältränad när jag kommer hem ;) Sanne somnade till en stund på filten. Då ville Jarrard hälla vatten på henne, men han låg lite dåligt till så eftersom jag är en snäll och hjälpsam au pair så hjälpte jag honom med det. Sanne blev lite missnöjd och vi brottades en stund, men sedan blev vi vänner och gick vi och lekte lite i lekparken och köpte glass. Kvällen spenderades hos dom andra där vi åt middag, kollade på Enchanted och hade allmänt trevligt.

Morgonen efter (2/1) vaknar jag av att alla som inte hade sovit över hade kommit för att äta frukost. Vi hade lite mer tid denna dagen så vi satt och pratade med dom. Dom var väldigt trevliga, men efter ett tag kom Jarrard och hämtade oss och vi åkte iväg till stranden. Rebekah och barnen var redan där och vi åkte för att uträtta lite ärenden och dessutom så körde vi fel i bergen. Vi hann åka över hela berget innan Jarrard kommer på att han hade missat avfarten... Det var fint där iaf. När vi slutligen kom fram så var dom andra lite less (heter det less i plural också? Hjälp av någon språknörd skulle uppskattas!) eftersom dom hade varit där ett ganska bra tag och vädret var inte det bästa heller. Vi åt lunch och sedan gick jag, Sanne, Jackson och Mali och klättrade på någon klippa. Dom andra tre gick ner till stranden och byggde sandslott. Även den här kvällen spenderades hos dom andra.







Så, 3 januari och dags för oss att ta bussen söderut. Helt ärligt så finns det inget att berätta om det. Vi satt på bussen i 5 timmar med en fikapaus i Kaikoura. Så spännande var det. Väl tillbaka i CHCH så stannade inte bussen där vi hade tänkt att den skulle stanna så vi hamnade i centrum. Vi tog oss hem till mig med taxi och eftersom chauffören var snäll (och hade dåligt med växel) så blev det rätt billigt. Vi köpte souvlaki och kollade lite på resor. När Sanne åkte hem tog jag på mig pyjamas och slängde mig i soffan och slog på en film.

På onsdagen var det tänkt att jag skulle börja jobba igen, men familjen valde att stanna en extradag så därför blev jag ledig. Jag var mobillös hela dagen pga att jag hade lämnat väskan med Rebekah för vi trodde att vi skulle vara tvungna att ha väskorna vid fötterna på bussen (som på vägen upp). På hemresan lyssnade jag på musik och spelade lite spel och när jag skulle ladda mobilen när jag kom hem insåg jag att laddaren fortfarande låg i väskan som var kvar i Blenheim. Det hade varit lugnt om det inte hade varit för att jag skulle hämta Jan och Clinton på flygplatsen för dom kom hem från Japan och jag kunde inte ställa väckarklocka eftersom mobilen hade laddat ur... Det gick bra ändå, jag var där i tid och dom hade haft det jättebra. Resten av dagen var ganska händelselös. Familjen kom hem på kvällen så då lekte jag lite med Lucy tills hon gick och la sig och sedan umgicks jag med dom vuxna tills vi gick och la oss.

Torsdag, första jobbdagen efter julledigheten. Det blev en hemmadag. Vi hade tänkt gå till parken, men barnen sa "jag ska bara" och "vi går lite senare" så många gånger att vi inte hann gå dit. Det mest spännande som hände var ett litet efterskalv på förmiddagen. Jag skojar bara, det mest spännande som hände var att jag bokade två flygbiljetter till Apia, Samoa!! En till mig och en till Sanne. Som jag skrev i något tidigare inlägg så var hemsidorna dumma för Samoa låg på andra sidan datumlinjen och vi fick inte flygtiderna att gå ihop med det, men tack vare att dom tappade en dag så ligger dom nu på andra sidan linjen och är därför det första landet i världen som får se solen. Synd om dom som tappade en dag, men skitbra för oss för nu är biljetterna bokade! =D En annan spännande sak som faktiskt hände var att min kära lillasyster fyllde år! Lillskiten blev 18, det är sjukt!! Grattis Emma, jag hoppas du vet att du alltid kommer vara liten i mina ögon fastän du numera är myndig och snart har körkort :')

Fredagen blev en väldigt kort dag för mig eftersom Jarrard kom vid lunch för att städa garaget. Officiellt så jobbade jag inte, men Lola var här och lekte med Lucy så det blev inte mycket ledigt för mig. På kvällen var vi till Jan och Clinton och grillade. Mys och Mums och Härlig kväll!

Lördag morgon var jag allmänt seg och orkade inte göra särskilt mycket. Rebekah hade åkt en sväng till jobbet och barnen sov hos mormor och morfar så det var bara jag och Jarrard hemma. Han gjorde frittatas som blev lunch för honom och frukost för mig. Efter det gick jag till Riccarton för hade bestämt träff med en ny au pair (Laura) som har bott i Auckland, men har fått en ny värdfamilj i CHCH. Vi fikade och gick runt och kollade lite innan hennes värdmamma hämtade henne och jag gick hem. Kvällen spenderades hemma med familjen.

Söndagen började med ett besök i kyrkan (jag tror jag har en tendens att börja varje stycke med en veckodag...). Pastor Clinton fick för sig att Sverige och Schweiz pratar samma språk så jag fick berätta för honom att så inte är fallet. Så han lärde sig något nytt den dagen. När gudstjänsten var slut så åkte vi hem och städade lite och efter det köpte vi pizza och åkte till The Groynes, ett stort park/picnic-område. Jarrard var och fiskade med sin pappa så det var bara jag, Rebekah och barnen. Efter lunchen bestämde vi oss för att hyra trampbåt. Jackson ville prova att ha en egen så vi andra tre tog den andra båten. Rebekah hade fortfarande ont i foten, hon har lyckats slita av ett ligament så hon kommer nog ha ont ett tag och måste ev opereras, och Lucy var lite liten så det ledde till att jag inte fick mycket hjälp med trampandet. Jag fick se det som bra träning, men jag lyckades spräcka byxorna jag hade på mig... Nog om det, när vi kom hem igen så åkte jag nästan raka vägen för att hämta Zandra och Emelie som kom tillabaka från sin resa runt Sydön. Det dröjde inte länge innan Caroline, Dave, Mali och Lola kom hit för att grilla. Det blev en riktigt rolig kväll som avslutades med att alla svenskar åkte till Pak n Save för att köpa TimTams så att Zandra kunde visa hur man äter dom på "riktigt". Det var väldigt gott, men lite mycket förberedelser så kommer inte äta dom så varje gång ^^

Morgonen efter hände det inte så mycket. Vi segade på lagomt mycket innan vi slog på en film och åt upp alla resterande TimTams (med lite hjälp från Jackson). Efter det skjutsade jag dom till flygplatsen. Jag segade en stund till, men efter middagen tog jag bilen till Anja för att planera lite. Vi hade inte sett varandra på ett tag så det blev mer skitsnack än planerande, men vi hann klart iaf.

Tisdag, back to work efter en väldig mjuk start på jobbet. Jag tog barnen i bilen och åkte till Hagley Park för årets första Playgroup. Solen sken och allt var bra. Enda missen var att jag hade missat att ta med barnens badkläder. Det fanns en liten plaskpool där som jag inte visste om. Lucy fick bada i trosor och Jackson var inte särskilt sugen på att bada till en början så han tog av sig skorna och vadade omkring i poolen som var ca knädjup på mig på djupaste stället. Jag vek upp byxorna för att hålla mig torr och gick omkring i poolen med Lucy. Jag var torr tills jag hade vattenkrig med Jackson... Dags för morning tea. Kul att se alla igen. Vi satt och pratade, barnen lekte i lekparken, det var varmt och jag torkade. Underbart! Efter fikat var playgroupen officiellt slut, men jag och Sanne och alla våra barn (Jackson, Lucy, Cody och Gemma) stannade kvar i parken. Barnen ville bada igen så vi gick tillbaka till poolen. Om jag var blöt första gången så var jag, tack till Cody, Jackson och delvis Sanne, JÄTTEblöt efter andra badet. Vi hade väldigt roligt iaf! Efter badet blev det lunch, pannkakor och massa frukt. Efter lunchen gick vi en sväng i botaniska trädgården innan vi åkte hem till oss. Jackson ska vara med i en teaterpjäs så Jarrard tog med sig honom till repetitionen. Dom andra barnen lekte snällt med varandra och kollade lite på Strawberry Shortcake så jag och Sanne kunde ta det lugnt och prata svenska.

Igår var jag, Lucy, Sanne och Cody och badade. Jackson sov hos morföräldrarna och hade teater hela dagen så honom såg vi inte alls. Lucy älskar att bada! Vi var där några timmar och lekte och hade kul och sedan tog vi bilen och åkte till Donken för att käka lunch. Vi släppte lös ungarna i lekparken. Det är så skönt att kunna göra det för då får man vila ett tag. Har man dessutom Angry Birds på mobilen så är det grymt! ;) När vi kom hem sov Lucy en stund och jag passade på att städa undan lite. Vi kollade lite på film innan Rebekah och Jarrard kom hem och Jarrard fixade middag. Tog en löprunda på kvällen (intervaller). Tror jag måste göra det oftare för har sämre kondis nu än när jag åkte och det är illa.

Så idag var vi och badade igen. Jackson sov hos Jan och Clinton igen. Rätt skönt att bara ha ett barn att tahand om, men rätt tomt att bara ha ett barn hemma. Vi var som sagt och badade en stund. Efter badet åkte vi hem och åt lunch och hämtade Jackson från teatern. Medan barnen lekte med varandra passade jag på att tvätta/hänga kläder och städa lite och sedan var det dags att skjutsa tillbaka Jackson till eftermiddagspasset. Jag och Lucy stannade och kollade en stund innan vi åkte hem och lekte lite innan Jarrard och Rebekah kom hem. Jackson sover hos Jan och Clinton igen, Lucy sover och Rebekah och Jarrard är på bio så jag sitter här själv och bloggar, men nu har jag äntligen hunnit ikapp!! Jag borde inte lova bättre uppdatering eftersom jag inte verkar kunna hålla det löftet, men just nu känns det som att det inte kan bli mycket sämre så vi får se vad som händer :)

Imorgon ska jag bara sitta barnvakt en stund på morgonen för Becs och Jarrard ska ta med Jan ut för att äta frukost eftersom hon fyller år. Efter det åker familjen och campar. Jag däremot spenderar helgen i Dunedin med Anja. Vi åker imorgon när hon slutar jobba och kommer tillbaka på måndag kväll. Det betyder att jag kommer fira min födelsedag i Dunedin med en tysk. Rätt coolt. Om vi håller planeringen så kommer jag ha en rätt fullspäckad födelsedag, med bl a ett besök i NZs största Cadbury-fabrik (Cadbury=England/NZs svar på Marabou, men inte riktigt lika bra), som avsluts med en födelsedagsmiddag ute någonstans. Fattar ni att jag blir 20? Tvåa, nolla? Jag gör det inte! Börjar få lite åldersnoja, jag kommer vara halvvägs till 40 och är ingen tonåring längre! Låter inte det hemskt? Här betyder det inte så mycket att fylla 20 förutom att man får dricka och köra bil. Det är faktiskt sant, under 20 är det nolltolerans, över 20 får man ha 0,8 promille i blodet och fortfarande köra bil. Jag tycker det är läskigt mycket. Men, men så är reglerna och man måste ju inte göra det bara för att man får ^^

Nästa gång vi hörs kommer ni att höra från en 20-åring!
Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar