måndag 5 mars 2012

Everything has its beauty, but not everyone can see it...

...men att se att Nya Zeeland är vackert ser nog alla!

Senast hade vi ju varit i Lyttelton. Dagen efter var planen Willowbank. Det blev inte så. Vädret var väldigt dåligt så istället blev det en tur tur till Akaroa, en gammal fransk koloni vid havet. Det hade kunnat vara mysigt om det inte hade varit för att det hade blåst så mycket. Vi var där ett tag och kollade runt lite, åt lunch och kollade lite i affärer. När vi hade varit ut på piren och insett att vi snart skulle ha blåst bort så bestämde vi oss för att åka tillbaka hemåt. På vägen tillbaka stannade vi till vid Birdling's Flat, en stenstrand med lite speciella vågor. Istället för att rulla in som "vanliga" vågor gör så slår dom liksom över. Det är väldigt coolt. Där fanns en lekpark också så naturligtvis stannade vi där och lekte en stund också. Lucy tyckte det var väldigt kul att ha tre olika att leka med! På kvällen var jag, mamma och pappa till Riccarton och handlade lite och käkade pizza. Vi var där tills dom stängde och sedan gick vi hem och drack lite kaffe (läs Alla utom Sara drack kaffe) innan jag skjutsade hem dom.

Vädret var bättre på fredagen så då blev det Willowbank! Pappa älskade deras wallabys! På kvällen skulle vi ha haft "Swedish bbq" så när vi var klara med Willowbank åkte vi iväg och handlade allt som skulle behövas. När vi var på väg hem ringde Becs. Jackson hade klämt fingret i en dörr på skolan så nu var dom på sjukhuset. Stackars Jackson hade klämt pekfingret så illa att hela fingertoppen hängde löst, men som tur var så var det bara mjukdelar som hade blivit skadade, men dom var ändå tvungna att sova kvar och han fick sy ihop det. Ingen bbq alltså. Vi var hemma hela kvällen och tog det lugnt och var med Lucy. Jarrard bjöd på Fish n Chips.

På lördagen var vädret helkasst igen. Suck... För att pappa skulle få träna att köra på vänster sida så tog vi bilen till Taylor's Mistake utanför Sumner. Det var kallt och blåsigt så vi stannade inte särskilt länge. På vägen tillbaka stannade vi och åt lunch på Subway. Vi lämnade mamma och pappa hemma hos mig och jag tog bilen till flygplatsen för att hämta Emma. Jag väntade och väntade. Och väntade och väntade. Hon kom inte och ankomsthallen blev tommare och tommare. Till slut så kom hon äntligen. Jag hade då väntat i 1 timme och 15 minuter!! Hon hade blivit fast i tullen. Hon såg tydligen farlig ut. Hon klarade sig iaf så nu är hela familjen Söderlind i NZ! På kvällen skulle vi fira att Rebekah och Jarrard hade förlovat sig. Det glömde jag nog berätta. Becs friade till Jarrard på skottdagen!! Så nu blir det bröllop här framöver. Dom vill ha ett vinterbröllop så jag hoppas att det blir innan jag åker hem. Det skulle firas på lördagskvällen så båda deras föräldrar kom. Det blev kiwi/swedish-bbq (kidish??). Mycket trevlig kväll och alla gillade den svenska maten!!

Söndag började med ett besök i kyrkan. Alla höll med om att det var väldigt annorlunda mot för hemma. Efter kyrkan åkte vi hem och bytte om och båda mina familjer åkte till Castle Hill (alla utom Jackson). Vi stannade vid en sjö och åt lunch och sedan åkte min kiwi-familj mot Flock Hill för att kolla på ett potentiellt ställe för bröllopet och hela familjen Söderlind åkte vidare mot grottan som finns där. Caving stod på dagens program. Vädret hade slagit om helt och det var superfint! Caving är väldigt roligt! Grottan var kolsvart så vi hade ficklampor och vi kämpade mot strömmen och blev väldigt blöta. Ni hör väl hur kul det låter! ;) När vi kom ut från grottan och började gå mot bilen mötte vi dom andra som hade kommit från Flock Hill. Vi chillade i solen en stund innan vi alla åkte mot Flock Hill för att dricka kaffe. Det var söndagens äventyr!

Idag åkte familjen Söderlind till Hanmer Springs för att bada i dom varma poolerna. Solen sken och vi hade det underbart! Vi stannade vid en vingård på vägen tillbaka och när vi kom hem hade Becs fixat finmiddag med pavlova och Hokey Pokey-glass till efterrätt. Nu har mamma och pappa precis åkt hem och jag och Emma sitter och chillar på mitt rum. Imorgon drar päronen ut på roadtrip till Queenstown med mera och jag börjar jobba igen. Emma ska med till playgroupen så vi får väl se hur pigg hon är imorgon bitti... Troligen inte superpigg om jag känner henne rätt ;)

Hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar