måndag 12 december 2011

Måndag igen

Oj vad dagarna och veckorna går, det känns som att det bara är måndag och fredag! Allt rullar på och nu har man verkligen fått rutiner så veckorna skiljer sig väl inte så jättemycket åt. Man vet i princip vad som händer varje dag, skillnader kan vara om vi leker kurragömma, leker med play-doh eller kollar på film... Helgerna skiljer sig mera åt. Den här helgen har varit väldigt lugn. I fredags var jag bara hemma och umgicks med familjen, vi satt i soffan i pyjamas och kollade på någon talkshow, den var faktiskt riktigt rolig, men oj vad mycket äldre Robin Williams och Elijah Wood har blivit!

Lördag jobbade jag nästan hela dagen. Rebekah var tvungen att ha extraöppet och Jarrard flög till Hamilton över dagen, också jobb. Jag och barnen var först till kyrkan för dom skulle vara med i ett julspel på söndagen så det var repetition på lördagen. Jackson var herde och Lucy var ängel. Efter det åkte vi hem och åt lunch, måste säga att jag var grym på att göra chokladpannkakor för båda barnen åt så mycket att jag var tvungen att göra mer smet! =D Alldeles efter lunchen kom Jan och hämtade oss för Jackson skulle ha "konsert". Det var ungefär som när jag spelade piano för massa år sedan, alla som går till samma lärare hade uppspelning för släkt och vänner. Han var duktig och en del äldre elever var helt sjukt duktiga!

Lördag kväll var det avskedsmiddag för Ralinga på McDonald's. Ingen vet varför hon valde Donken, men vi hade sjukt roligt. Tror dock inte att det berodde på att vi var just där, tror mer på att det är så många härliga Au Pairer här =) Hamnade bredvid några från Ashburton (ca en timme från CHCH) så nu har jag blivit bjuden dit någon helg framöver! Det är synd att dom bor så pass långt borta för dom är jätteroliga. När sedan personalen tyckte att det var städdags så gick dom flesta av oss vidare mot The Running Bull, en klubb/bar i närheten. Kan väl inte direkt påstå att det var någon klass på barpersonalen där. Jag och Joan gick till baren och jag beställde en Sex on the Beach. Barkillen hade ingen aning om vad det var för något så han gav mig en lite konstig blick... Vi frågade då efter drinklistorna så han gav oss två olika listor så vi hittade varsin drink på ena listan och beställde dom, men då säger samma kille att dom bara serverar dom på torsdagar. Ingen av oss förstod varför han gav oss den listan när den inte gällde. Man såg att han tyckte det var lite pinsamt så han frågade om vi ville ha en "Blablabla Sunrise" (ingen Tequila Sunrise, någon annan Sunrise) och vid det laget var vi båda rätt less så vi sa ja. Helt okej, men det var första gången jag drack en drink med fruktkött i... Resten av kvällen var iaf bra, vi dansade och hade allmänt jättekul =)

Söndag vaknade jag vid kvart över 7 och var jättepigg så vid halv 8 tyckte jag att jag lika gärna kunde gå och duscha eftersom det ändå skulle vara omöjligt att somna om. Jag förstår inte varför för när jag ska upp och jobba så är jag aldrig pigg... Eftersom jag ändå var vaken så följde jag med till kyrkan. Tyckte att det kunde vara kul att se julspelet också, fick till och med en inbjudan till det i måndags där dom lovade "den traditionella julsagan med en twist". Dom höll vad dom lovade! Det var riktigt bra och väldigt roligt, bland annat så visade dom en PowerPoint-film. Det var Josef, Maria, Elisabet och deras kompisar som skrev till varandra på Facebook! Man måste nog se den för att förstå vad som var så roligt, men den var riktigt bra! Sedan fortsatte julspelet i samma stil. Sedan blev det lunch hemma innan jag tog bussen in till stan för att träffa Anja. Dom har nyligen öppnat The Cathedral Square. Eller mer riktigt är att säga att man kan kolla där. Man måste hålla sig innanför staketen och följa instruktioner från säkerhetspersonalen för det är fortfarande farligt att vara där. Dom hade till och med varningsskyltar vid ingången där det stod att om det blir jordbävning så finns det risk att man blir allvarligt skadad eller dödad. Vi gick iaf in och kollade. Synen var helt obeskrivlig. Nästintill allt var helt förstört och allt var lämnat precis som det var innan jordbävningen. Allt var övergivet, till och med klockorna hade stannat så allt var precis som då i februari. Jag tror aldrig att man kan förstå kraften i jordbävningen om man inte var här, nu har jag lite mer förståelse för varför en del får panik och ångestattacker bara det kommer ett jättelitet efterskalv. Ingenting såg ut att vara på riktigt, det såg mer ut som att dom har byggt upp det för att spela in en film, men att veta att det verkligen var på riktigt var läskigt. Kraften i jordbävningen måste ha varit enorm för att kunna orsaka sådan förödelse. Det var sorgligt att se. En affär hade kvar skyltarna för sommarrea, det var restauranger med dukade bord medan andra byggnader var helt raserade och några var så skadade att dom måste riva dom så småningom. Till och med katedralen, symbolen för Christchurch, är nästan helt raserad. Det måste vara väldigt sorgligt för dom som har bott här hela sitt liv att se sin stad helt förstörd och att veta att den aldrig kommer bli sig lik. Jag såg ett vykort för någon vecka sedan där det stod "Christchurch as we knew it" och med bilder från innan jordbävningen. Även fast dom kommer bygga upp staden igen så kommer den inte att bli sig lik. Jag vet att en del inte klarar av att åka in till stan nu pga hur det ser ut där just nu. CHCH var, och är, en väldigt fin stad. Det är synd att själva stadskärnan inte längre finns kvar, men som en del skyltar här säger "The heart of Christchurch is broken, but still beating" så hoppet finns kvar vilket känns väldigt bra. Det känns dock lite tråkigt att mitt minne av staden, som en gång var väldigt vacker, kommer vara som en spökstad med massa förstörda byggnader. Fast istället kommer jag iaf ha fått se och uppleva något som dom flesta aldrig kommer få uppleva, fastän det är sorgligt.



Christchurch Cathedral innan jordbävningen


Christchurch Cathedral efter jordbävningen

Nog om det sorgliga. När vi hade kollat klart runt katedralen så gick vi runt och kollade lite i barackaffärerna och i en av dom sålde dom Lion! Sara blev mycket lycklig flicka när hon såg det =D Vi kollade runt lite mer och efter ett tag tykte vi att det skulle sitta fint med lite fika så vi pallrade oss iväg till Coffee Culture där vi satt och pratade om allt möjligt vettigt (och ovettigt...). Anjas värdföräldrar hade bjudit in några på middag, det här är ett land där planering inte existerar, så hon åkte hem och åt middag med dom och jag tog en promenad hem och lekte lite med Lucy och Lola och försökte vila en stund, men varför vila när man kan ha en 3-åring på varje fot som vill leka häst? Sedan åt jag middag och efter det tog jag bilen till Anja och spenderade resten av kvällen i hennes säng. Cloudy With a Chance of Meatballs (Det Regnar Köttbullar) gick på tv så vi slog på den, men tror inte att någon av oss riktigt kollade. Eller vi började kolla och den var faktiskt rolig (båda älskar animerat!), men sedan blev det reklam och mer reklam och ännu mer reklam... Vi hade kul iaf =) När jag kom hem skypade jag med Elina. Jag vet inte hur det gick till, men vi pratade i nästan två timmar och det hade blivit ännu längre om inte jag varit så trött. Det måste göras om!

Idag har jag egentligen inte gjort någonting alls. Jag var till Westfield Riccarton en sväng och skrev ut lite bilder och sedan tog jag Jackson till hans pianolektion. Efter det umgicks jag lite med Rebekah och sedan var det middag. Fick prova lite saker som Rebekah bakade igår som hon ska ha och bjuda kunderna på. Det var choklad/apelsin-tryfflar doppade i vit choklad, chokladfudge och något som jag inte kommer ihåg vad hon kallade, men det var polkagriskross i vit choklad. Jag hoppas hon lämnar några hemma till mig, annars tror jag att jag måste klippa mig många gånger den här veckan för jag skulle inte ha något emot att hjälpa till att äta upp dom ;) MUMS!

Det var min helg (och måndag) och den har varit super precis som alla andra helger!

Hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar