måndag 19 december 2011

Still alive!

Ja, jag lever fortfarande, fastän det är en hel vecka sedan jag senast skrev något här! Allt går så otroligt fort hela tiden så ibland känns det som om dagarna flyter ihop bara för att det går så himla fort hela tiden. Jag antar att jag borde berätta vad som har hänt senaste veckan så vi tar det i ordning som vanligt :)

Jackson fick jullov förra veckan så i tisdags följde han med mig och Lucy till Playgroupen. Han håller på att skriva en bok så han satt och skrev på den hela tiden. Han har skrivit nästan 40 sidor! Jag hade aldrig orkat göra det när jag var 10. Efter det lämnade vi Lucy på kindy och gick hem och åt chokladpannkakor. Jarrard hämtade honom vid 15-tiden för att han skulle vara med i någon reklam. Jarrard jobbar med reklam så nu skulle Jacksons röst få vara med i någon reklam.

Tisdag kväll åkte jag och Sanne och dansade igen. Det var en ny kurs som började, men fortfarande Wesr Coast Swing. Jag tror inte att någon av oss var särskilt taggade, men det var väl rätt kul. Efter dansen följde hon med mig in en stund för jag hade hittat något i kylen som jag inte hade en aning om vad det var. Det kommer i något som ser ut som ett smörpaket, men ser ut litegrann som kolsyreis. Det är den bästa beskrivningen jag kan ge. Jag kommer faktiskt inte ihåg vad vi kom fram till att det var, men jag tror inte att jag kommer använda det ^^ Sedan blev det lite Djungelvrål. Tror jag har glömt att berätta att jag fick ett paket från Sverige för ca två veckor sedan från Petra! Det innehöll Djungelvrål, Marabouchoklad och en julklapp! Ingen som har provat Djungelvrål här tycker om det, dom tycker inte att salta saker kan räknas som godis... Jag klagar inte för det betyder att jag inte behöver bjuda någon förutom Sanne! Jag åt inte saltlakrits särskilt ofta överhuvudtaget i Sverige, men nu när det inte finns att köpa så saknar jag det så kärlek till Petra som skickade några påsar!!

Onsdag släppte vi av Rebekah på jobbet, åkte hem och städade barnens rum och sedan for vi och åt frukost på Donken. Dom hade faktiskt riktigt god frukost. Så klart så blev det en stunds lekande i deras lekpark. Lucy tycker att en del av lekparken är läskig så hon har aldrig varit där förut, men nu när Jackson ville gå dit så skulle hon förstås följa med. Hon tyckte fortfarande att det var läskigt så det betydde att jag fick ta av mig skorna och klättra upp i rören med dom. Jag hade älskat det när jag var lite mindre, nu var jag lite för stor för rören, men det var fortfarande sjukt kul! När vi hade ätit och lekt klart så åkte vi och badade. Det var väldigt kallt och regnigt så vi höll oss mestadels inomhus. När vi hade varit där ett tag så börjar det tjuta i högtalarna och någon som säger "Evacuate, evacuate, bla bla bla". Det var brandlarmet så det var bara att ta alla saker och gå ut i bikini i regnet och kylan. Jackson var jätterädd och förstod inte hur vi skulle klara oss igenom det. Jag försökte förklara att det finns väldigt mycket vatten i badhus och nästan allt är gjort av sten och det betyder att det inte är så mycket som kan brinna, dessutom var vi utomhus där det regnade. Han lugnade ner sig något, men han hade redan hunnit skrämma upp Lucy som nu var livrädd och grinade och trodde att hon skulle dö. Vi fick gå in igen strax efter så vi klädde på oss och åkte hem och slog på en film. Resten av dagen var väldigt lugn. På kvällen var jag ut och sprang en runda, det blev inte särskilt långt, men det var skönt att komma ut en stund.

Torsdag var det dåligt väder, igen. Det var så väldigt varmt och soligt, men senaste två veckorna har det varit väldigt dåligt väder överlag. Det var en väldigt lugn morgon. Vi var till doktorn med Lucy mitt på dagen och sedan lämnade vi henne på kindy. På vägen hem hyrde vi en DVD som Jackson kollade på innan vi gick för att hämta Lucy igen. Vi lekte lite med Play-Doh och Jackson spelade in lite film innan Jan kom och hämtade oss och vi åkte till Rebekahs jobb. Därifrån tog jag bilen och åkte och spelade fotboll. Vad dom andra gjorde vet jag inte riktigt. Jag spelade iaf två matcher med två olika lag, jag vann en och förlorade en, men hade en rikigt bra kväll! Det är så roligt att spela fotboll!! =D

Fredag släppte vi av Rebekah på jobbet igen. Sedan åkte vi hem och väntade tills James, Jackons kompis kom. Dom spelade in lite film och sedan åkte vi och badade. När vi var där var det en snubbe som frågade om jag var från England fastän jag hade pratat med honom en stund!! Det gjorde min dag! =D När vi kom hem så dröjde det inte länge innan Caroline kom och släppte av Mali här för att han och Jackson skulle gå och se Alvin and the Chipmunks: Chipwrecked på bio. James skulle och klippa sig och är lite yngre än Jackson och Mali (9 år) så vi åkte för att skjutsa hem honom, men killarna frågade Anna (James mamma) om inte James kunde få följa med. Efter lite övertalning från James och Jackson så sa hon ja. Det var första gången James skulle få gå på bio utan någon vuxen. Jag och Lucy släppte av killarna och såg till att dom fick biljetter osv. Efter det stannade vi kvar i Westfield Riccarton och gick och kollade runt lite. Jag köpte en liten badring till Lucy för hon har velat ha en sådan väldigt länge. Hon valde en i form av en sköldpadda. När filmen var slut gick vi och hämtade killarna, skjutsade hem James, var på apoteket och åkte hem. Egentligen skulle det ha varit Christmas Picnic på kvällen, men det blev inställt pga vädret. Istället stannade Caroline, Mali och Lola kvar och åt middag samtidigt som dom hämtade Mali. Det blev hämtmat, barnen fick Donken och vi andra fick Souvlaki, Mums! När Caroline gick hem fick hon med sig Mali och Jackson medan Lola stannade här. Strax efter att dom hade gått och lagt sig så åkte jag med Rebekah till Riccarton för att hon skulle julshoppa lite. Det är alltid trevligt att få umgås med henne, det händer inte särskilt ofta fastän vi bor tillsammans, hon jobbar hela dagarna och jag är ofta ute på kvällarna och däremellan finns det inte riktigt tid för att umgås.

Lördag morgon var jag trött. Klev ändå upp rätt tidigt eftersom det var en outing för alla Au Pairer i Tothill's Mazes. Janne och Joan kom och hämtade upp mig och vi åkte dit tillsammans. Vi skulle in i trälabyrinten. Det var inte bara att hitta vägen ut, man skulle även hitta 36 bilder på temat Kiwiana och gå till alla fyra hörn innan man skulle upp i tornet i mitten. Vi delade upp oss i lag. Först var jag och Sanne ett lag och skulle tydligen tävla mot alla andra... Till slut blev det ändå tre lag och jag och Sanne fick förstärkning av Louise så vi blev The Blondies. Självklart så vann vi!

The Blondies i labyrinten

Dom 7 tappra som trotsade vädret: Lena, Milena, Joan, Janne, Sanne, jag och Jana.
Cushla, Louise och två av Cushlas döttrar var och med.
Efter labyrinten åkte dom allra flesta av oss till Rangiora för att fira Steffis 20-årsdag. Eftersom vi var tidiga så hann jag och och Jana en sväng till affären där vi köpte kakor för födelsedagen och lite bröd eftersom vi var väldigt hungriga. När dom andra kom från labyrinten (vi var där först för vi åkte med Louise) så blev det en sväng till Coffee Culture innan jag och Jana gick och dom andra tog bilen till Steffi. Vi hade riktigt roligt!!

Steffis fantastiska tårta


Vi som var där!
Övre raden: Sanne, Joan, Annica, Steffi, Vanessa, jag och Jana
Nedre raden: Janne, Janna, Mia, Milena och Verena
Vanessas syster och pojkvän från Tyskland var också där, men ville inte vara med på bilden.
 På kvällen lånade jag Carolines cykel och cyklade till Janne där jag, Janne och Joan hade filmkväll. Det blev endast Gulliver's Travels för vi började ganska sent och alla var trötta. Vi hade kul iaf =)

Igår (söndag) hade jag och Sanne bakdag. Vi skulle göra lussekatter, mjuk pepparkaka och knäck. Vi kollade vad vi behövde och åkte sedan iväg och handlade. Först åkte vi till Pak n Save. Vi hittde ingen kesella, ingen färsk jäst och endast hel saffran (som dessutom var svindyr). Vi köpte allt annat vi behövde där och åkte sedan iväg till Countdown för att se om dom hade bättre utbud. Det hade dom inte och var dessutom lite dyrare. Istället för kesella blev det en mix av mascarpone och creme fraiche, det blev torkad jäst och vi fick köpa hel saffran som kostade multum... Sedan blev det bakning och svensk julmusik! Julstämningen ville ändå inte riktigt infinna sig eftersom det fortfarande är snöfritt och alldeles för varmt. Julbak blev det iaf och med lyckat resultat. Det tyckte alla!!

Sanne rullar lussekatter (åt fel håll!!)

Mums!

Resultatet! Bilden är inte världsbäst, men det får ni leva med. Knäcken blev inte som riktig knäck heller för vi glömde köpa knäckformar...
När vi hade bakat klart tog vi en tur till Cathedral Square. Det var sista dagen man kunde gå in där. Jag vet inte riktigt vad som kommer hända där sedan, men jag antar att dom ska börja riva/renovera allt efter jordbävningen. Det var som förra gången, fast mindre folk och jag hade kameran med mig.



Mitt i allt det sorgliga så var jag tvungen att ta kort på detta. "It's time to eat healthy"

Christchurch Cathedral


När vi kom hem så var Jarrards föräldrar där för dom skulle äta middag med oss. Vi grillade, me like! Till efterrätt blev det mjuk pepparkaka, glass och "knäck". Det var mycket uppskattat! Efter middagen åkte Jarrards föräldrar hem och vi andra åkte för att kolla på julbelysning. Ni hör ju hur det låter (inte särskilt kul...) så jag var inte direkt jätteexalterad över det. Jag ändrade uppfattning snabbt. Stället kallades Santa's Wonderland. Det går inte riktigt att beskriva hur det var, men jag ska försöka. Det var ungefär lika stort som en dryg halv fotbollsplan och det var 150 000 lampor där! Det var sjukt coolt! Man fick nästan lite julstämning =) Efter det åkte Sanne hem till Rolleston och jag hoppade in i vanen med dom andra och åkte hem och gick och la mig. Det var svårt att få till bra bilder, men här är några hyfsade iaf.







Dagen idag började med ett Skype-samtal med Jennie och efter det började jag jobba. Jobbar vanligtvis inte måndagar, men såhär innan jul så har Rebekah väldigt mycket att göra på jobbet så därför blev det lite jobb för mig också. Endast fyra timmar, så jag ska inte klaga =) När hon kom hem gick jag till Riccarton för att träffa Joan. Det blev lite julshopping för oss. Jag köpte julklapp till Rebekah och julpapper. Till barnen har jag beställt tröjor, dom kom förra veckan och dom är kanon! Lucys tröja är dock väldigt stor. Den minsta storleken som fanns var för 5-åringar, men eftersom Lucy är stor för att vara 3 och brukar ha kläder för 4-åringar så tänkte jag att det blir bra. Tydligen så är amerikanska 5-åringar betydligt större än normala 5-åringar för tröjan var väldigt stor... När jag kom hem åt jag, Rebekah, Jackson och Lucy middag och hade väldigt trevligt tills jag kom på att jag måste skriva en learning story om Lucy tills imorgon då Cushla kommer. Istället skrev jag det här så borde ta och sätta igång med det andra nu. Ibland känns det som skolarbete eftersom det är ungefär samma sak som jag har gjort i tre år, fast anledningen till att jag valde det programmet är ju för att jag tycker det är kul och intressant =) En del saker är iaf samma nu som då - jag är alltid ute i sista stund och har problem med motivationen tills jag har ont om tid... ;)

Hörs!

2 kommentarer:

  1. Underbart! XD Alltihopa, hela inlägget, underbart! XD

    För det första så kom vi fram till att kolsyraisen var vegetabiliskt fett.
    För det andra så är det klart att The Blondies vann. Laget var ju 67% svenskt. (50% ärligt talat... men 17% norskt). Därtill så kom jag fram till att jag behöver ett internationellt smeknamn. En kille på dansen igår tyckte att Blondie var passande. Sen blev han blå och gul. För det tredje så rullar DU lussekatter åt fel håll! Bokstäver görs av kex!
    Och sist men inte minst, vilka charmerande bilder.

    SvaraRadera
  2. Det var inte bara massa % svenskar, svenskarna var dessutom vi och då kan det ju inte gå fel! Det är du som rullar dom åt fel håll! Alla vet att lussekatter ser ut som S (alltså riktiga S och inte S som jag gjorde när jag var liten ;) ). Vi får köra en omröstning så vi får det uträtt ;)

    SvaraRadera