söndag 20 november 2011

"Swimming" with the dolphins

Söndag kväll, igen. Igår var som sagt dagen då vi skulle till Akaroa och simma med "Hector's dolphins", Oceaniens minsta delfiner som är utrotningshotade. Dagen började med att underhålla två 3-åringar (Lucys kompis Lola sov här), dom var riktigt snälla, dom lekte mest med varandra, men ibland tyckte dom att det var roligare att leka "Catch Sara", framförallt när jag gjorde annat, tex åt frukost och förberedde saker inför dagen. Sanne kom runt 9ish för att Cushla skulle plocka upp oss båda här. Det ledde till att vi hamnade längst bak i vanen som senare blev känd som "The Party Bus". Vi skarattade och garvade och hade allmänt skitkul där längst bak. Dom andra sa att vi var crazy och skrattade åt oss... Brydde vi oss? Nej, vi fortsatte garva nästan hela vägen till Akaroa. Vad som var så roligt? Jag vet faktiskt inte, men kul var det! Som min värdmamma Rebekah sa "The more crazy you are, the more fun you have!" :) När vi kom till serpentinvägarna över berget så var det inte lika roligt längre för då blev båda lätt åksjuka.

När vi kom fram till Akaroa så regnade det och dom var inte säkra på om dom ville ta oss ut på havet pga vädret. Det klarnade upp så småningom så vi krånglade på oss våtdräkterna (som var galet tajta!) och hoppade ner i båten. Det var fortfarande väldigt vågigt och våtdräkten satt hårt runt halsen, men eftersom vi skulle få simma med delfiner så var det ingen som brydde sig. Så började jakten på delfinerna. Efter ett tag såg vi några stycken, men det var inte tillräckligt många för att kunna hoppa i vattnet och simma med dom. Sökandet fortsatte, vi såg en säl och en pingvin, men inte direkt några delfiner. När vi kom tillbaka till Akaroa så fick vi veta att under var fjärde tur så får man inte chansen att simma med delfinerna. Inte direkt bra odds... Dom har tydligen någon garanti att man ska få simma med delfiner under turerna, kanon tyckte vi eftersom vi skulle få tillbaka en del pengar. Vi fick tillbaka hälften. Det betyder att vi betalde 60 dollar för att bli strypta och lätt illamående på båten. Var vi besvikna? Mycket! Kan också meddela att eftersom jag satt längst bak i båten så var det svårt att ta bra foton, men här är några iaf.




Pacific Ocean

Så här snygg är man i våtdräkt!



Louises bil
Från vänster: Louise, Anja, Janne, Ralinga, Johanna

The Party Bus!
Från vänster: Joan, Alyssa, Cushla, Sanne, Jag

Akaroa

Efter delfin"simningen" så for vi tillbaka mot CHCH, i The Party Bus drog vi upp volymen och körde party hela vägen tillbaka. Musiken var väldigt blandad, vet inte vad den första skivan hette, men den andra hette typ "BodyPump", vi hörde iaf allt från Bon Jovi till Backstreet Boys.

Senare den kvällen var jag t och åt middag med Rebekah och hennes jobbarkompisar (Sam, Claire och Denise). Vi gick till en japansk resturang i Merivale. Något jag inte tänkte på förrän jag kom dit var att i Japan äter man med pinnar. Det gick bättre än jag trodde, men tror att dom andra hade lite kul åt mig i början :) Jag fick iaf i mig all mat! Det blev till slut en mycket lyckad dag/kväll, trots besvikelsen med delfinerna.

Vad har resten av helgen bestått av då? Jo, i fredags tog jag bilen och plockade upp Anja och Jana. Vi köpte Fish n Chips och åkte till stranden i New Brighton. Det enda negativa var att det var väldigt blåsigt och rätt kallt. Vi hade kul ändå och fick sällskap av ett gäng hungriga fiskmåsar. Fastän det var rätt kallt och blåsigt så måste jag säga att det var väldigt mysigt, vi var ju trots allt på stranden :)

New Brighton

Idag for jag ut med Rebekah och gjorde lite ärenden. Trevligt att få vara med henne utan två barn som ofta kräver allas uppmärksamhet :) När vi var färdiga släppte hon av mig i Westfield Riccarton där jag mötte Anja. Jag skrev ut några bilder som ska upp på väggen i mitt rum. Hon skulle egentligen också göra det, men hade glömt bilderna... Sedan for vi till Riccarton Bush där det skulle vara någon marknad. Den var så stor så efter ca 10 minuter hade vi gått både fram och tillbaka och ändå hunnit kolla på allt... Vi bestämde oss då för att åka till stranden. Så vi stannade till på New World för att köpa något att äta och sedan bar det av mot Taylor's Mistake, Sumner. Det var riktigt fint väder så vi låg där och pratade och jag tror att jag somnade till en stund. Vi bestämde oss för att gå och känna på vattnet innan vi åkte hem och då visar det sig att Ralinga, Minne och Rike också var där! Så vi pratade med dom en stund innan vi körde hemåt. Vi stannade vid en utsiktsplats och kollade en stund och sedan körde vi hem. Så jag har haft ännu en kanonbra helg här på andra sidan Jorden!

Taylor's Mistake




Ort och datum skulle också skrivas dit, men vi hann inte innan vågorna kom...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar